Johdanto
Valtakunnallisen linjauksen mukaisesti tavoitteena on, että
asiakkaat hoidetaan mahdollisuuksien mukaan ensisijaisesti kotona,
vanhainkodissa tai palvelutalossa, jossa he pysyvästi asuvat (Laki 980/2012).
Elämän loppuvaiheen hoidon katsotaan myös onnistuvan inhimillisesti parhaiten
siinä ympäristössä, jossa asiakas on elämänsä viimeiset ajat viettänyt (Hyvä saattohoito Suomessa, STM 2010).
PUMPPU –hankkeen Tehu osahankeessa keväällä 2012 tehdyn
hoitoprosessien kuvausten sekä asiakassiirtoja koskevan kartoituksen (N= 105)
perusteella on nähtävissä miten monet eri asiat vaikuttavat päätökseen hoitaa
asiakkaat mahdollisuuksien mukaan kotona, tutussa vanhainkodissa tai
palvelutalossa tai vaihtoehtoisesti päätökseen lähettää heidät jatkohoitoon.
Päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä ovat lähettämisen lääketieteelliset syyt,
henkilökunnan osaaminen, konsultaatiojärjestelmän toimivuus,
henkilökuntaresursointi ja sairaanhoitovälineistön kattavuus. Itse
asiakassiirron palveluprosessia haastavat erityisesti eri organisaatioiden
rajapinnoilla todetut ongelmat, tiedonkulkua vaikeuttavat kirjavat
potilastietojärjestelmät, kirjaamiskäytäntöjen puutteet ja epäyhtenäinen
hoitajalähetteen käyttö.
Hankkeessa olemme käyttäneet koontikuviona
tarkoituksenmukaisen päätöksenteon simpukkamallia, jossa eri kerrokset kuvaavat
erilaisia palvelurakenteen haasteita (Kuvio 1 - isompaan kuvaan linkki). Tässä tarkastellaan simpukan
osioita: vaikuttavuus.
![]() |
Kuvio 1: Tarkoituksen mukaisen päätöksenteon simpukkamalli |
Taloudellisen vaikuttavuuden tarkastelun lähtökohtana oli
hypoteesi siitä, että kotona, vanhainkodissa tai palvelutalossa hoitaminen
olisi taloudellisesti järkevää, mikäli hoitoprosessi lääketieteellisesti
arvioituna ja hoitoteknisesti toteutettuna olisi mahdollinen. Hoitamista näissä
puoltavat monet asiakkaalle tärkeät asiat: tuttu hoitohenkilökunta ja
turvalliseksi koettu ympäristö, jossa asiakkaan mahdollinen hoitotahto- ja
toiveet ovat parhaiten tiedossa.
Hankkeen aiemmissa osioissa työryhmät ovat kuvanneet
erilaisia kotoa tai palvelutaloista jatkohoitoon lähettämisen prosesseja.
Näistä valittiin yksi perusprosessi, josta esitetään kolme mahdollista
toteuttamisvaihtoehtoa. Laskelmissa ei huomioida hoidettavalle vanhukselle
hoitotapahtumasta aiheutuvia kustannuksia. Eri hoitovaihtoehdot rakennettiin
seuraavan hoitotilanteen ympärille:
Taustaa: Auran kunnassa, kirkonkylässä, asuu kotona iäkäs
henkilö, joka saa kotipalvelun palveluina käynnin joka toinen ilta ja
kotisairaanhoidon palveluna lääkkeiden jaon kaksi kertaa kuukaudessa. Omainen
käy aamuisin ja lisäksi huolehtii ns. juoksevat asiat ja tuo kauppatavarat
kaksi kertaa viikossa.
Akuutti tilanne: Kotipalvelun työntekijä tekee sovitun
kotikäynnin ja löytää asiakkaan lattialta. Asiakas ei kysyttäessä muista, miten
on joutunut lattialle ja miten pitkään on siinä ollut. Asiakkaan orientaatio
paranee kuitenkin koko ajan. Kotipalvelun työntekijä tutkii asiakkaan. Asiakas
ei valita kipuja missään ja hän kykenee avustettuna nousemaan tuolille.
Työntekijä soittaa kotisairaanhoidon työntekijälle, joka lupaa tulla
kotikäynnille 30 min. kuluttua. Asiakas on virtsannut alleen, työntekijä
avustaa asiakkaan wc:hen ja avustaa häntä peseytymään ja vaihtamaan vaatteet.
Kotisairaanhoitajan tullessa paikalle asiakas kertoo voivansa paremmin ja on
aikaan ja paikkaan orientoitunut.
Kolmen eri hoitovaihtoehdon kohdalla tarkastellaan niiden
hinnoiteltavia prosesseja (kuvio 2 - isompaan kuvaan linkki) ja niistä syntyneitä todellisia
kustannuksia. Todelliset kustannukset muodostuivat asiakkaan kuljetus- ja
siirtokustannuksista, työntekijöiden palkkakustannuksista, työntekijöiden
kilometrikorvauksista, vuodeosastohoidon kustannuksista ja tehtyjen tutkimusten
kustannuksista. Nämä eriteltiin omiin taulukoihinsa ja lopuksi laskettiin
kunkin hoitovaihtoehdon kokonaiskustannukset yhteen.
![]() |
Kuvio 2: Eri hoitovaihtoehtojen hinnoiteltavat prosessit ja kustannukset |
Johtopäätökset ja havainnot
Selvityksessä on esitetty kolmen eri hoitovaihtoehdon
arvioituja todellisia kustannuksia. Jokainen hoitokerta on aina omanlaisensa ja
muodostuneisiin kustannuksiin vaikuttavat monet eri tekijät. Tässä
selvityksessä ei otettu huomioon hallinto- ja yleiskustannuksia. Hallinto- ja
yleiskustannukset saattavat olla huomattavan suuria suhteessa toiminnan
operatiivisiin kustannuksiin.
Tehdyn selvityksen perusteella esitämme seuraavia tekijöitä:
• Halvimmiksi
hoitovaihtoehdoiksi osoittautuivat toinen ja kolmas hoitovaihtoehto. Kolmas
hoitovaihtoehto eli kotona hoitaminen on kustannuksiltaan ehdottomasti halvin
vaihtoehto (ensimmäisen ja kolmannen vaihtoehdon välinen ero on yli 900 €).
Kuvitteellisen kotona hoitamisen mahdollisti lääkärikonsultaatio, henkilökunnan
osaaminen ja tehostetut kotihoidon toipilaskäynnit. Valtiontalouden
vanhuspalveluiden tuloksellisuustarkistuskertomusten (2010) mukaan sosiaali- ja
terveysministeriöllä tai kunnilla ei ole tarkkaa käsitystä kotihoidon
kokonaiskustannuksista. Tästä johtuen on tärkeää pohtia sekä peruskäyntien että
toipilaskäyntien ns. käyntikattoa eli sitä, mihin asti kotikäyntien lisääminen
on tarkoituksenmukaista ja järkevää.
• Yhteiseen
tahtotilaan hoitaa asiakasta kotona, vanhainkodissa tai palvelutaloissa
vaikuttavat monet eri asiat. Tehdyn palvelujohtajien ”benchmarkkauksen” (2013)
perusteella lääkäreiden ammatillinen kokemus ja asiakkaiden tunteminen on yksi
merkittävimmistä tekijöistä sille, että asiakkaat hoidetaan pääsääntöisesti
siellä missä he asuvat. Sairaanhoitajien osaaminen ja tavoitettavuus 24/7,
vierianalytiikan mahdollisuudet, eri henkilöstöryhmien välinen luottamus ja
tehtävien siirrot, ennakoivat hoitosuunnitelmat ja kiireen siirtämisen
välttäminen tukevat kotona, vanhainkodissa ja palvelukodissa asumista myös
silloin kun asiakkaiden tila vaihtelee. (Virjonen & Kankare, 2013.)
• Asiakkaiden
kuljetukset vievät helposti ison osan, jopa puolet kokonaiskustannuksista. Eri
kuljetusvaihtoehtojen kustannuksista on järkevää informoida hoitohenkilökuntaa,
jotta tilattu kuljetusmuoto olisi tarkoituksenmukainen mutta kustannustehokas.
Tilattaessa kuljetusta esimerkiksi hätäkeskuksen kautta asiakkaan tilan
huolellinen raportointi on tärkeää. Kiireessä tehty hätäinen avunpyyntö voi
johtaa samanaikaisesti ensivasteen, perustason tai hoitotason ambulanssin
lisäksi lääkintähelikopterin paikalle tulemisen, mikä lisää kustannuksiin
helposti 1000-3000 euroa. Myös vuoropuhelua hätäkeskuksen henkilökunnan kanssa
tulee käydä, jotta apu kohdennetaan asiantuntevasti, mutta harkitusti.
• Verrattaessa
kuljetuskustannuksia esimerkiksi vuodeosastohoidon päivähintaan voi todeta,
että mikäli asiakkaan lähettäminen kotoa, vanhainkodista tai palveluasumisesta
jatkohoitoon on tarkoituksenmukaista, tulisi häntä hoitaa siellä riittävän
pitkään, aina siihen asti kunnes hänen toimintakykynsä on sellainen, että hän
selviää omassa asuinympäristössään. Yksi tai kaksi ylimääräistä päivää
vuodeosastolla tulevat edullisemmaksi kuin nopeat ”bumerangipalaamiset ”.
Lähteet:
Kankare, H. ,Virjonen, K.,& Vähäkangas, P. 2013.
Tuloksellisuusselvitysraportti. PUMPPU –hanke, TEHU –osahanke.
Valtiontalouden tarkastusviraston tuloksellisuustarkastuskertomus
2010. Vanhuspalvelut. Säännöllinen kotihoito.
Helsinki: Edita Prima Oy.
Virjonen, K. & Kankare, H. 2013. Palvelujohtajien
benchmarkkaus -raportti. PUMPPU –hanke, TEHU –osahanke.
28.12.2012/980. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn
tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980.
PUMPPU hanke, TEHU osahanke, Loimaan osio
Harri Kankare, TtM
Kaija Virjonen, TtM
Petri Vähäkangas, Restonomi, ylempi AMK.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti